Vraag & antwoord

V: Welke informatie moet ik aanleveren bij een aanvraag?
A: U dient bij ons van de volgende informatie een kopie aan te leveren:
Verplichte documentatie:
– Voorkant van de Valys-pas
– Episodelijst op te vragen bij uw huisarts*
– Een motivatie hoe uw diagnose ertoe lijdt hoe u niet met de trein kunt reizen.**
Indien beschikbaar:
– Beschikking van de verstrekking van een rolstoel/scootmobiel vanuit de Wmo***
* In dit artikel kunt u meer lezen over dit onderwerp. U kunt dit ook laten lezen aan uw arts.
** Zie ook de pagina aanvraag doen
*** Let op: een zelf aangeschafte scootmobiel/rolstoel kunnen wij niet meenemen in de beoordeling.

 

V: Als ik nu geen begeleiding heb, kom ik dan in aanmerking voor het hoog persoonlijk kilometer budget?
A: Het regelen van begeleiding wordt als eigen verantwoordelijkheid van de aanvrager gezien. Het niet voorhanden hebben van begeleiding is geen reden tot toekenning van het HPKB. Stel dat u niemand heeft die u kan helpen met een treinreis, dan kan de NS u op verschillende manieren hiermee helpen. Daarnaast kan de Valys u helpen met een reisassistent van de taxi naar de trein. In de trein kunt u gebruik maken van het Valys reismaatje. Dit is een soort telefoon. Hiermee kunt u direct hulp krijgen, als u hulp nodig hebt tijdens de treinreis.
Kijk op de website van Valys voor meer informatie

 

V: Voor hoeveel jaar wordt het HPKB toegekend?
A: Het HPKB wordt voor het leven toegewezen. Dit betekent dat het HPKB niet tijdelijk kan worden ingezet.  

 

V: Ik wil een aanvraag doen voor het HPKB, kunt u een formulier naar mij opsturen?
A: Wij verwerken doorgaans enkel digitale aanvragen. Mocht u niemand in uw omgeving hebben die u kan helpen bij het invullen van een digitale aanvraag, zullen wij per post een aanmeldformulier opsturen. LET OP: Een digitale aanvraag heeft doorgaans een stuk kortere doorlooptijd dan een papieren aanvraag.